onsdag, oktober 27, 2010

Den arge britten

Plåtade en en ensam man, en britt som satt på Sturehofs uteservering idag. Han skrev på sin ipad med ett fint externt keyboard och rökte cigarr samtidigt. Det såg roligt och ensamt ut. Han blev arg och hotade med åtal för det lagbrott jag precis begått. Jag svarade att det var lagligt att fotografera i Sverige. Då sa han att jag var "a very arrogant man." Då försökte jag gjuta olja på vågorna genom att säga att jag inte var någon fiende utan att jag bara fotograferade lite för nöjes skull.

"If I see this picture published i will contact my lawyers" svarade han.

Det måste vara jobbigt att bära all denna ilska. Jag hoppas att du finner vad det är du söker efter, svarade jag. Då bara stirrade han på mig, muttrade lite samtidigt som hans cigarr pyrde mellan fingrarna. Helt enkelt en galet bra bild. Klick!

Jag hoppas att den blev skarp.

24 kommentarer:

Simon Johansson sa...

roligt beskrivet. men jobbigt när det inträffade, antar jag. lägg gärna upp bilden så man får se om det var värt det!

de där "kränkta" människorna dyker upp då och då, det är något man får räkna med när man plåtar på gatan. själv har jag blivit skriken åt flera gånger, slagen på armen och fått hålla hårt i kameran för att inte bli av med den, stoppad av polisen...

men det är bara att bita ihop. jag brukar aldrig svara dårarna, bara försöka gå undan.
/simon

Anonym sa...

Vad jag hade velat sitta vid bordet intill när detta inträffade, haha. Hade varit lite som den där skrönan om Bill Murray i New York.

Så. Nu väntar vi på kommentar från någon som frågar CAD du tycker om någon tar bild på dig när du sitter och äter middag med din familj eller dylikt.

Emma sa...

åh, jag vill se bilden! Stackars man ja, måste va tungt å vara sådär arg.
Tycker riktigt mycket om dina bilder, önskar jag hade samma talang. Fina är dom.

jonas Lindh sa...

då han slår ihop sin Ipad för dagen och går till sitt hotellrum, är han så ensam. Innerst inne ville han ha sällskap vid bordet. Kan bara tänka mig hur denna man kommer att nå kring jul...

Daniel Milton sa...

Ha ha, jag har sett den mannen med feta cigarren och iPad med externt tangentbord. Då satt han en liten bit ned på gatan, vid Riche typ.

Niclas Fasth sa...

Haha vilket jäkla pr-trick av dig att så ett sånt här frö av nyfikenhet som vi med iver kan sitta och vänta på.
Jag hoppas också att bilden blev skarp, för jag vill se!

Tove sa...

Lite likt Percy, eller!? :D
Är säker på att han gjort samma sak!

Anonym sa...

Dina foton är fina, fast roligt att du också SKRIVER på bloggen igen. Fortsätt.

Gunnel sa...

Så du förstod inte att det var Tom Jones?

Marie sa...

Vilken cliffhanger Johan.......;-)

jonestown sa...

jag tycker det är bra att man säger ifrån om man inte vill bli fotograferad. jag förstår den ilskan helt och hållet faktiskt. ni vet inte vad den personen hade för bakgrund och skäl till att ogilla en kamera i ansiktet.

catja sa...

Stackars man :D

jonestown sa...

En av alla dessa klubbar för inbördes beundran kan behöva lite mothugg. Vad menar du egentligen catja?

Unknown sa...

Jamen vad nyfiken man blev då. Nu vill vi se bilden.

Martin sa...

Nu blev man ju inte lite nyfiken på bilden, hoppas vi får se den här.
Tack för fina bilder.

Bollebygdsbrud sa...

Ja..det är inte lätt att veta ibland hur man ska tackla sånt. Men som sagt man får ju stå ut med sånt när man fotar allmänheten ute. Man ska heller inte döma honom för HAN kanske inte ALLS har något till övers för fotografering. Det e bara vi som själva fotar som tycker det är ett löjligt agerande. Ska vi vara ärliga så e det ju faktiskt lite intigritetskränkande! Jag fotar öppet ute och man får en dänga ibland..men om någon blir jättearg så säger jag bara att .---öhhh ursäkta men jag fotade faktiskt han/hon/den/det bakom dig. Hur som helst Johan..du bara SKA fota så folk får säga vad de vill..så länge du inte fotar mig. Haaa.haaa ;-) Há de.

jonestown sa...

En klubb för inbördes beundran i mediasvängen kan behöva lite mothugg. Vad menar du catja?

Doktorn sa...

Klockrent! Ser fram emot bilden...hoppas bara att han inte hade rosa halsduk.. :)

Kristian Brunell sa...

Fint! Det är just i mötet människor emellan som fotografins kärna ligger, tycker jag. Mera "blixtar" i ansiktet på folk!

Jocke sa...

Jag tycker det är skönt att (det låter som att) du bemötte honom empatiskt. Vi vet ju inte vilken historia folk har. En del är ju de facto skadade av offentlighet och fotografering.

Fredrik Holmquist sa...

Hur blev resultatet?

Frida sa...

Åh.. jag ser fram emot att de bilden!

Fokus sa...

Johan, din roll som arg i scenen där du hoppar på en docka och spöar den framför skolungar, har fastnat på min näthinna. Bland det roligaste jag sett.

Lina ♥ C´est la vie sa...

Åh vad roligt att hitta hit (tack vare TV4 imorse!) Jag tycker riktigt riktigt mycket om dina foton! Hit kommer jag gärna igen.

Riktigt roligt inlägg, men kanske obekvämt när det just hände. :)

Önskar dig en toppenfin helg i snövädret!

Lina