lördag, januari 26, 2008

Korta eller långa RSS feeds...

Jag har fått flera påpekanden angående mina korta RSS feeds. Man vill ha långa. Man vill kunna läsa min blogg under en flik utan att ens behöva besöka sidan. Det skall gå snabbt, vara modernt och osa IT know how. Men jag är tveksam. Hur många bloggar orkar man scanna av under en dag? Om man har lagt upp bloggar med långa RSS feeds så antar jag att man kan scanna av hur många som helst. Men är det meningsfullt? Bilr det inte lite för mycket "personliga reflektioner" då.

Jag vill inte lägga ut långa RSS feeds för jag vill helt enkelt att ni kommer hit. Det får ta lite tid att besöka min blogg. Det blir mer rättvist så. Ni skulle bara veta hur lång tid det tar att göra den.

Med all respekt för er tid så... men här effektiviseras ingenting.

puss

11 kommentarer:

Anonym sa...

Synd, för det tar ju såååååååå lång tid.

opassande.se sa...

Ironiskt nog gör korta rss-snuttar att jag sällan tittar in, för att följa kommentarer osv. Jag läser introparagrafen i rss-flödet och beroende på om det låter tillräckligt intressant eller inte, (som nu) klickar jag in. Ofta hoppar jag över -- det gäller de flesta bloggar som har "kort" rss-inställning.

Det är trist att det inte alltid går att "mäta" hur många det är som besöker bloggen via rss, istället för att ta sig till själva siten. Men det finns lite olika statistiktjofix man kan installera som mäter rss-flöden också - man får pula runt lite. Feedburner är en sådan variant -- be dina läsare byta till en feedburner-adress när du reggat där, istället för det inbyggda rss-flödet, så får du koll på hur många det är som prenumerar på din blogg. Till exempel.

För man besöker dig faktiskt, även om det sker genom rss-läsaren. Eller blir det att du kommer hem till mig... *får fundera på det*

Anonym sa...

Hej Johan!
Helt av en slump snubblade jag över detta citat på ett forum:
"Linda Skugge har alltså fått författarstöd, är inte det lite som att ge Olof Palme hjärtmassage?"
Har du sagt detta? It's f-ing hilarious. Du är obetalbar.

Anonym sa...

hmm, vad är RSS, och vad är RSS feeds? *suck* kan nada....

Anonym sa...

exakt... vad är RSS feeds...?

Lox sa...

Respect.

Om man inte har tid att läsa en blogg kanske man inte ska läsa alls? Varför måste allt gå så fort och så mycket som ska hinnas med på minimal tid? Vad gör man med all tid man sparar?

Anonym sa...

Hej!
Jag läser bloggar med hjälp av google reader. Det rör sig om 30-40 olika bloggar, det ska mycket till om jag ska klicka mig in på en blogg därifrån.
Denna site är en av två som inte har hela bloggposten i RSS-feeden (mycket engelska i denna mening), detta är första gången jag klickar mig in hela vägen till bloggen.
Jag skulle föredra hela meddelandet i RSS. Jag förstår inte vad det tillför om jag besöker bloggen, är inte informationen det som är det viktiga?

MVH
/n

Anonym sa...

VAD ÄR RSS?!??!!

opassande.se sa...

Anonym; du kanske känner till google? Världens bästa ställe att hitta information på - sparar på humöret och man slipper sitta och skrika. Wikipedia är en bra plats för information dessutom.

Christian Wiedel sa...

Jag tycker verkligen att du ska lägga ut hela inläggen i RSS-feeden. Alla lär tycka om dig mer då. :)

Anonym sa...

RSS håller dig på ett enkelt sätt uppdaterad med de senaste nyheterna. Istället för att manuellt gå runt till olika webbsidor, uppdaterar en RSS-tjänst dig fortlöpande om nyinkomna nyheter. RSS (som står för Rich document format Site Summary), är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar.